08 January 2007

En svipptur til Venezuela


Endelig tilbake i Bogota med internett hjemme, og kan få oppdatert bloggen med alt spennende som skjer når man er u-leder for SU =)

En av de tinga er at man har krav på ferie =) Så jeg tok meg 4 dagers fri og besøkte gamle trakter i Venezuela. Var utvekslingsstudent der for 6 år sida (dæven, jeg er gammel!), og er veldig nysgjerrig på hva Chavez har fått til der siden den gang.


Til tross for at borgerskapet (les: vertsfamilien min) sutrer over at alt har blitt så fælt har så vidt jeg kan se Venezuela fått seg en pen ansiktsløftning sia sist. Ikke bare blomstrer det av nye bilbutikker, fancy kjøpesentra og en håndfull flunka nye idrettsstadioner spredt rundt i den lille byen min. (hva i all verden er det de sutrer over??) I tillegg er jo alle murer pynta opp, med flotte slagord som "Nå er Venezuela for alle", "Sammen lager vi sosialisme", eller min favoritt "Uh ah, Chavez stikker ikke 'a!" (fritt oversatt).


Det er begrensa hva man får med seg på 4 dager, men det er lenge nok til å merke den enorme kontrasten til Colombia. Mens jeg i Colombia ikke kan si noe av det som foregår i hodet mitt (se tidligere post om politisk undertrykking = piss), bruser det av herlig, ærlig og engasjert politisk debatt på alle gatehjørner, rundt alle middagsbord og på alle arbeidsplasser i Venezuela. Hva synes dere for eksempel om følgende samtale med taxisjåføren en kveld på veg til grillfest:


-Du er vel ikke herifra?

-Nei, jeg er bare på ferie hos slektninger. Jeg er fra Bogota (ljugekors).

-Jasså, hva gjør du der?

-Studerer. Statsvitenskap.

-Hah, det er vel ikke det tryggeste du kan legge deg borti der?

-Eh, nei... Situasjonen er litt kompilsert, ja...

-Ja, dere sliter der borte i Colombia. Det dere trenger er noen som faktisk er opptatt av åssen folk har det. Som virkelig vil lage en forandring og få en slutt på konflikten. (blabla, lengre resonnement)

-En som Chavez, mener du?

-Altså... hvert land må jo finne sine egne ledere. Men ja, noen som har noe av det Chavez har. Chavez, han har skjønt mye viktig han. Her i Venezuela privatiserer vi ikke bort rikdommen vår...


Og taxisjåfører er ikke høyt utdanna folk som pleier å være særlig opptatt av nyliberale angrep på fellesgodene og politiske løsninger på vanlige folks problemer. Det er bare det at i Venezuela så har folk åpna øya. De siste 6 åra har vist vanlige folk at politikk angår dem, og det har fått dem til å ta standpunkter, og ville være med og påvirke.

For sammen skaper vi sosialisme...

6 comments:

Tord Steiro said...

Hei!

I det siste har det jo storma litt rundt den godeste Chavez, og jeg må få si at jeg blir litt skeptisk... Uansett, dersom han verner om ytringsfriheten, også for sine motstandere, så er det veldig bra! Ytringsfrihet er selvsagt helt nødvendig for politisk debatt, og dermed helt nødvendig for å sette dagsorden, og for å finne gode kompromissløsninger.

Hurra for ytringsfrihet og politisk debatt! Så får det være opp til Venezuelas innbyggere å velge sine ledere!

Anna said...

Kjempebra blogg Mali! Har linka deg opp. Taxisjåfører får man mye bra ut av, fikk mye ut av vår private taxisjåfør under ferie på Cuba..
Ha en fortsatt spennede reise, gleder meg til å høre mer!

Anonymous said...

Hehe. Men på Cuba kan drosjemennene diskutere Norges forhold til EU og være nysgjerrige på bakgrunnet til at vi har sagt to ganger nei...

Gi Venezuela noen flere år så...

Anonymous said...

Tja.. hvordan synes dere at han verner om ytringsfriheten nå? Førstkommende mandag finnes det ikke lenger noen kritisk tv kanal som er landsdekkende.. men kanskje like greit det, for sosialismen for det 21 århundre trenger jo ingen opposisjon, den er jo perfekt... som Cuba er perfekt med sine valg og ytringsfrihet i de opposjonelle mediene... eller var det ikke sånn?

Mali said...

Regner med at du sikter til at han har latt være å gi RCTV ny konsesjon? Den svært demokratiske kanalen RCTV, som var med på kuppforsøket i 2002, og som fram til godt ut i Chavez sin første presidentperiode ikke engang hadde nyhetssendinger fordi den er en gjennomkommersiell kanal, og det var først da Chavez begynte å utdanne folket at det ble et marked for nyhetssendinger? Vel Valgerd kutta konsesjonen til P4, og det har bare gjort meg lykkeligere, tror ikke jeg kommer til å savne RCTV heller.
(Og det stemmer ikke at RCTV er opposisjonens eneste TV-kanal)

Anonymous said...

Husk at RCTV fortsatt kan og vil sende på kabel, satellitt og internett. Bakkenettet er et begrenset gode og alle demokratiske land har strenge betingelser for å få sende på dette. Mye bra info på de følgende linkene for de som er interessert i å vite mer!

http://nettverkforvenezuela.blogspot.com/
http://albanytt.blogspot.com/
http://www.wikipedia.no/wiki/
venezuela/
http://www.wikipedia.no/wiki/Hugo_Chavez/