15 January 2007

Svensker i Colombia

Fredag tilbragte jeg sammen med en svensk delegasjon fra SIDA (tilsvarende NORAD)s ungdomsorganisasjon. 11 unge representanter for den svenske stat på delegasjonsreise for å lære om ungdommers situasjon i Colombia.

Som seg hør og bør (?) hadde de fått sikkerhetsbriefing på den svenske ambassaden etter ankomst til Colombia. Og det var ganske interessant å høre hva slags virkelighetsoppfatning den svenske ambassaden har. En ting er at delegasjonsmedlemmene ble fraråda å bruke offentlig transport, fikk beskjed om å alltid RINGE etter taxi (ikke ta de som kjører forbi) og være forsiktige i de paramilitære sonene. (Det siste er jo fornuftig, men de 2 første punktene er knapt forenelig med å bo i Bogota.) Men mer interessant var svaret de ga på spørsmålet om geriljaen: Hva er det egentlig geriljaen kjemper for, har de noen politiske mål?

I følge den svenske stats representanter i Colombia har ikke FARC noen politiske mål. Kanskje det var en politisk organisasjon på 60-tallet, men i dag er de bare interessert i å kontrollere narkotikahandelen.

Det er sjokkerende at ambassadepersonellet fullt ut kjøper den colombianske høyresidas propaganda. Propaganda som er så lett gjennomskuelig. Om FARC ikke har noen politiske mål, hvorfor utryddes venstresida under påskudd av å være gerilja? Om FARC er en upolitisk organisasjon, hvorfor øker stadig antallet politiske fanger i colombianske fengsler? Politiske fanger med bakgrunn i fagforeninger, studentbevegelse og partier på venstresida, som blir fengsla beskyldt for å stå i ledtog med FARC. Motsetningen mellom myndighetenes handlinger og propagandaens virkelighetsbeskrivelse er så åpenbar at jeg blir veldig overraska over at svenskene ikke stiller spørsmål ved propagandaen. (Og det enda jeg jo vet at svenskene går på do med døra åpen for at ingen skal kikke gjennom nøkkelhullet... ;)

Det finnes mange grunner til å kritisere geriljaen i Colombia, og det er ingen tvil om at de profitterer på narkotikahandelen (i likhet med ganske store deler av colombiansk samfunn). Men det er like liten tvil om at FARC er en politisk organisasjon. En organisasjon med et klart definert mål om å ta makta i Colombia gjennom en væpna kamp, et mål jeg er sterkt uenig i. Men også en organisasjon med mål om et annet samfunn i Colombia, der den halvparten av befolkninga som ikke får tilfredstilt sine daglige behov skal få et bedre liv, og der de som finansierer de paramilitære gruppene skal få inndratt sin eiendom.

En ting er at jeg blir sjokkert over den svenske ambassadens manglende refleksjon. Noe ganske mer alvorlig er at Sverige, med denne forståelsen av den colombianske virkeligheten, tar del i den såkalte "fredsprosessen" som foregår mellom paramilitære og myndigheter. Men det er ikke mulig å skape fred i Colombia uten å forstå hvem som er parter i konflikten, hva som er disse partenes mål og eksistensgrunnlag, og hvorfor det finnes en væpna konflikt i Colombia.

Sorry, Sverige, men det holder ikke å spise middag med fine folk i dress og snakke om fred og kjærlighet og sånn.

2 comments:

Tord Steiro said...

Hei! Jeg er imponert over at du endelig tar motet til deg og skriver et godt, politisk inlegg på bloggen din!

Forøvrig sitter jeg også litt med følelsen av at ledelsen i FARC kanskje er mer opptatt av narkopenger enn av fattige bønder, men så er jeg verken særlig godt informert om Colombia eller ansatt i noen innflytelsesrik stilling, så da er det forhåpentligvis ikke SÅ graverende, hihi..

Stå på!

houshuang said...

Hei Mali, lenge siden sist. Så du har fått deg blogg du også. Hvis jeg hadde tall på hvor mange jeg har startet og gitt opp... den siste http://houshuang.org varte helt til jeg landte i Indonesia, men så sa det stopp. Ikke at det ikke var nok å fortelle om, men jeg ville egentlig ikke skrive en sånn "oi nå er jeg i Indonesia, bussene er fulle av folk og gatematen er sær" blogg. Nåja vi får se.

Ellers ser det ut som du får noen kjempespennende erfaringer. Har faktiskt tenkt litt i det siste på noen planer om ting jeg kan gjøre i framtiden i Latin-Amerika, hadde vært morsomt å diskutere med deg noengang, du har jo mye mer peil på kontinentet enn meg (selv jeg hovedsaklig tenker på Mexico, bare fordi det er den eneste delen jeg egentlig kjenner til).

Lykke til,
Stian