21 February 2007

Politisk undertrykking er noe piss, part 2

Og jeg som trodde jeg var kommet til et land uten den kvelende undertrykkinga vi vendte oss til i Colombia. Solbrun, blåæyd og intetanende ankom jeg El Salvador for 2 uker sida, og fortalte migrasjonspolitiet at jeg var del av en ungdomsutveksling med FMLN-ungdommen, SUs søsterorganisasjon her. Hvordan kunne jeg være så dum?

Den glippen har så langt kosta meg et par hundre kroner i visumutgifter, to fulle dager hos migrasjonspolitiet, og stempel i passet som vil kaste meg ut 8.mars.... Shit. Og jeg som har arbeidskontrakt til 2.mai. Shit.

I El Salvador er det forbudt for utlendinger å drive politisk arbeid og blande seg i interne forhold. Det er greit nok. Kjipt, men greit nok. Det har hatt som konsekvens at fredskorspsere som har vært her tidligere ikke har holdt appeller ved demonstrasjoner og ikke vært framtredende i utadretta politisk arbeid, men man har da gjennomført fredskorsputveksling! Men ikke denne gangen, nei. Plutselig har regjeringa, ultrahøyrepartiet ARENA, stiftet av tidligere nevne massedrapsmann D`aubuisson, funnet ut at loven mot utenlandsk innblanding kan brukes til å hindre FMLNs internasjonale arbeid. Så herved er det ikke mulig for FMLN-ungdommen å ha oss på besøk. Utviklinga i El Salvador har lenge gått i retning av stadig mer politisk undertrykking, men nå går det jammen fortere enn vi hadde forestilt oss.

Men vi anker avgjørelsen fra migrasjonspolitiet og krysser fingra for at ståa ikke er så ille som jeg frykter.

2 comments:

Anna said...

..og jeg trodde manglende dekning av Hamar SU i HA var politisk undertrykking. Stå på Mali, og takk for at du minner oss på at verden er større en Norge.

polytaus said...

Etter denne utvekslinga kan eg trygt seie at eg hatar visumreglar. Lykke til, håpar problema ordnar seg.