02 March 2007

"Vær vennlig med turisten" - javisst...

Det El Salvador har aller mest av, er reklamebillboards. (Pussig igrunn, de enorme ressursene som investeres i reklame står definitivt ikke i stil til kjøpekrafta, folk flest kjøper jo ikke stort mer enn ris, bønner og maismel...)

Og noen av billboardsene jeg har bitt meg mest merke i er en kampanje fra myndighetene med påskriften "Haz algo por el turismo", gjør noe for turismen. De finnes i ulike farger og med forskjellige slagord. Min favoritt er: "Haz algo por el turismo. Se amable con el turista!" Vær vennlig med turisten, ja. En klar oppfordring til befolkninga. Streit nok, men tror det hadde hatt større effekt å kjøre en internkampanje hos de statsansatte og overfor flyselskapene, enn å spre billboards rundt i byen.

Internkampanjen bør fokusere på følgende punkter:

1. Vær vennlig med turisten
2. Gi turisten opphold
3. Ikke rot bort turistens bagasje
4. Ikke gjør alt du kan for at turisten skal bruke all sin tid i El Salvador på
a) migrasjonskontoret
b) flyplassen
c) i telefonen med enten migrasjonskontoret eller flyplassen

El Salvadors problem er jo ikke at folk ikke er trivelige. Problemet er at jeg blir kasta ut i neste uke. Og at jeg ikke har fått gjort noe særlig anna mens jeg har vært her enn å jobbe for å få opphold. Og at når jeg får besøk av kjæresten og tar ut ferie, så får jeg ikke brukt ferien til å se noe av det El Salvador har å by på, men blir sittende dag etter dag i leiligheten og vente på at bagasjen hans som er rota bort skal bli levert, sånn de har lova meg. Og at jeg må bruke et halvt ukesbudsjett på å ringe og pushe og pushe og pushe, for så å bruke et helt ukesbudsjett på å dra selv til flyplassen for å hente den j*** bagasjen.

For å avslutte med å sitere billboardsene "Turismen tjener oss alle, gjør noe for turismen! Snakk pent om landet ditt!"

Eller i det minste... ikke få turistene til å legge ut blogposter hvor de snakker drit om hvor dårlig man blir behandla av regimet....

1 comment:

Anonymous said...

Vært hær sia 10. oktober og æ se'kje heilt probleme dett. Du må pass på ka du sei te imigrasjon når du kjæm inn hit te landet.
Kor i El Salvador befinn du dæ?