10 April 2007

Nesten like bra som SUs sommerleir!

Palmehelga pleier jeg alltid aa gaa paa ski i Norges hoeyfjell, men ikke i aar! I aar ble helga tilbragt paa leir med 250 sandinistungdommer langt ute paa landsbygda i Nicaragua. Og wow som det fikk meg til aa glede meg til sommerleir!

Som internasjonal slave fikk jeg vaere med aa bygge ildsteder (jada, her lager man mat til 250 personer paa baal), koste den flislagte plassen som vi skulle sove paa (under aapen himmel, uten liggeunderlag, sovepose, myggmiddel osv ;), slaa opp "teltene" som skulle forhindre de verste solstikkene (stenger med tak paa) og jeg fikk se paa da de klatra opp i lyktestolepene for aa proeve aa koble seg paa det elektriske anlegget og stjaele stroem til hoeyttalerne. Dessverre fikk jeg ikke sett paa da 250 ungdommer klatret ned fra lasteplanene og presset seg ut av bussene og fylte eiendommen leiren foregikk paa, for akkurat da satt jeg i en bil tilbake til sivilisasjonen for aa faa en lege til aa lappe sammen tommelen min (det var dette med aa slaa opp telt, ja...)

Men alt i alt var leiren en knallsuksess, med radioreportasje med revolusjonaere sanger for aa laere om Nicaraguas kjempende historie, gruppediskusjoner, engasjerende taler om viktigheten av ungdommens bidrag i den daglige kampen, og ikke minst vrikkende karibiske rytmer, store og smaa visesangere, rappere, diktopplesere, reaggeton og et utrolig hoeyt nivaa paa alle de kulturelle innslagene :)

31.juli-5.august blir det leir igjen, paa Risoeya, Soerlandet, Norge, og det blir sikkert enda bedre! Gleder meg :)

No comments: